
SZKŁO HARTOWANE CZY LAMINOWANE?
Dla zwykłego śmiertelnika szkło, to po prostu przezierny bardziej lub mniej, twardy materiał. Stosowany w każdej z dziedzin naszego życia – architektura, wyposażenie domu, motoryzacja czy przedmioty codziennego użytku. Śladową wiedzę na temat produkcji posiadamy jeszcze z czasów szkoły, kiedy to na chemii uczyliśmy się o reakcji temperaturowej węglanu wapnia i sodu, z piaskiem. Przychodzi jednak w życiu taki moment, w którym warto, a czasem trzeba poszerzyć wiedzę na jego temat.

Ściana – szkło laminowane VSG 66.2, drzwi – szkło hartowane ESG 8mm.
Decydując się na drzwi czy szklaną ściankę działową pojawia się pytanie „Czy i na ile ten produkt jest bezpieczny?“ Co oznacza pojęcie szkła bezpiecznego i czy lepszym rozwiązaniem jest szkło laminowane czy hartowane? Na te i kilka innych zagadnień znajdziecie odpowiedź poniżej.
Skupiając się na kwestii bezpieczeństwa należy scharakteryzować sobie oba rozwiązania i ich zachowanie w przypadku uderzenia lub zbicia.
Szkło hartowane ESG
Proces hartowania szkła polega na podgrzaniu szkła do temperatury ok. 600 stopni Celcjusza, a następnie dynamicznego schłodzenia. Dzieje się to poprzez chłodzenie powietrzem z dwóch stron jednocześnie. Następnie szkło leżakuje, aż osiągnie temperaturę pokojową.
Szkło hartowane, dzięki takiemu procesowi, może być nawet 3-krotnie wytrzymalsze od zwykłego. Ważnym jest, aby hartować szkło już pod konkretny, końcowy wymiar, ponieważ nie nadaje się ono do późniejszej obróbki. Podczas ewentualnego cięcia czy szlifowania, może ono ulec zniszczeniu czy utracić odpowiednią odporność. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że stosowanie hartowanego szkła przy ścianach szklanych to bardzo trudne zadanie. Należy dokonać niezwykle dokładnych pomiarów, a projekt ścianek musi być bezbłędny. Tylko w takim przypadku mamy gwarancję, że tafla szkła zmieści się z aluminiowej ramie i w niej utrzyma.
Szkło hartowane ma zastosowanie głównie w budownictwie – balustrady, fasady czy drzwi i ściany szklane, a także motoryzacji – gdzie wprowadzenie takiego szkła znacznie zwiększyło bezpieczeństwo podczas wypadków. W trakcie pękania, tak obrobione szkło rozbija się na wiele drobnych kawałków, nie tworząc tym samym wysoce niebezpiecznych, ostrych krawędzi. Do dziś stosowane jest ono w bocznych i tylnych szybach aut, natomiast przednie zastąpiło szkło laminowane.
Szkło laminowane VSG

Szkło laminowane VSG 66.2
Inaczej szkło klejone. Jest to nic innego jak sklejenie dwóch warstw tafli szkła za pomocą przezroczystej folii o wyjątkowych właściwościach. Folia PVB, bo o niej mowa, jest wysoce przezroczysta, wytrzymała, odporna na udarność w niskiej temperaturze. Ponadto, a może przede wszystkim posiada doskonałą przyczepność do skóry, metalu drewna i oczywiście szkła. Proces łączenia tafli musi się odbyć w specjalnych warunkach, np. w autoklawie.
A jak z wytrzymałością? Czym jest wytrzymałość resztkowa w kontekście szkła klejonego? To ważne, ponieważ właśnie ta cecha powinna nas najbardziej zainteresować.
Szkło laminowane po zderzeniu z przeszkodą powinno pozostać w ramie. Jego kawałki przyklejone do folii nie rozpadną się, nie tworząc w ten sposób zagrożenia dla ludzkiego ciała. To głównie takie szkło stosowane jest w naszych systemach jedno- i dwu- szybowych, w tym również loftowych ściankach działowych (więcej o ściankach loftowych znajdziesz tutaj!). Bezpieczeństwo szkła laminowanego to nie jedyny powód, dla którego wybieramy właśnie to rozwiązanie.
Warto wspomnieć, że szkło laminowane ma dużo lepsze właściwości akustyczne niż hartowane. Różne grubości szkła, a przede wszystkim rodzaje folii poliwinyloburytanowej pozwalają na zwiększanie wyników w tym segmencie.
Wybór szkła.
Co ważne – oba typy szkła należą do grupy szkieł bezpiecznych.
Nieocenionym plusem szkła hartowanego jest jego wytrzymałość, a wadą – brak możliwości obróbki. Z kolei szkło laminowane daje nam zwiększoną akustykę, możliwość ewentualnego przycięcia tafli i jest ono zdecydowanie bezpieczniejsze dlatego większość naszych systemów opiera się właśnie na „laminatach“.

Szkło laminowane pożarowe Pyrobel 16VL oraz 25VL. Klasa odporności EI60.
W miarę rozwoju technologii powstaje coraz więcej możliwości jak i rodzajów zastosowania szkła – antywłamaniowe, kuloodporne, przeciwpożarowe i wiele innych. Jeśli macie jakieś pytania umieśćcie je w komentarzach pod blogiem, a jeśli ciekawi Was jak dokładnie badane są rodzaje poszczególnego szkła, to warto zapoznać się z poniższą lekturą – kliknij tutaj!